לפעמים חלוקת רכוש מהווה את אחת מהמחלוקות המרכזיות בסכסוך גירושין בין בני זוג. השאלה היא, כיצד ניתן לבצע הסכם גירושין חלוקת רכוש? שיהיה בצורה הוגנת לשני הצדדים. כאן, יש לערב עורך דין לענייני משפחה המתמחה בנושא הגירושין ואף מומלץ שהוא אף יהיה מגשר מוסמך, מה שיקל על הצדדים להגיע לחלוקה הנכונה של הרכוש, משמורת על הילדים, הסדרי ראיה ותשלום מזונות חודשיים לילדים. כאשר מגיעים לייעוץ אצל עו"ד לדיני משפחה, יש לקחת בחשבון את הסוגיות הבאות: האם קיים בין הזוג הסכם ממון?, האם היה רכוש בבעלות של אחד מבני הזוג לפני הנישואין והאם הוא מפורט בהסכם הממון?, האם נרכשו נכסים לאחר הנישואין? כל השאלות הללו הן חיוניות לזוג שמעוניין לחלק את רכושו, כאשר עמד בפני הליך גירושין.

חוק יחסי ממון בין בני זוג תשל"ג 1973, מסדיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, במידה והם מעוניינים להתגרש, או במקרה חלילה של מות של אחד מבני הזוג, חלוקת הרכוש תתבצע בשני אופנים- אם באמצעות הסכם בכתב, או על פי חוק יחסי ממון. על מנת שהמסמך יקבל תוקף של בית משפט, עליו יהיה להיות חתום ע"י שופט. ש לציין, כי גם שינוי של הסכם הממון, טעון אישור של ביהמ"ש לענייני משפחה או של ביה"ד הרבני.  אם בני הזוג אינם מגיעים להסכמה על אחד מהם להגיש תביעה לחלוקת רכוש ואיזון משאבי לביהמ"ש או לביה"ד הרבני, אך התביעה מצריכה גם בתביעת גירושין. כאשר התביעה הוגשה לערכאה המשפטית שנבחרה על ידי מי מבני הזוג שתובע, יקבע ביהמ"ש כיצד ניתן יהיה לבצע  את חלוקת הרכוש ביניהם.

מהי ברירת המחדל של חלוקת רכוש בהליך הגירושין?

ברירת המחדל היא, שכל צד יקבל לרשותו מחצית שווה של כלל הנכסים של בני הזוג, כאשר הכוונה היא לנכסים שנרכשו במהלך הנישואין, לא לפניהם ולא לאחר הנישואין כאשר הכוונה

 לאחר שהזוג כבר התגרש. לפי סעיף 8 לחוק יחסי ממון, לביהמ"ש או לביה"ד הרבני, קיימת סמכות כשאר מתקיימות נסיבות מיוחדות אשר מצדיקות לקבוע את איזון שווי הנכסים, אם בחלקם או אם את כולם, כך שלא תהיה מחצה על מחצה, כי אז חלוקת הרכוש לא תהיה שוויונית. כאשר כוללים את הרכוש המשותף גם אם מגיעים לידי הסכם גירושין חלוקת רכוש, הוא זה שנרכש במהלך שנות הנישואין, למעט ירושות, מתנות שהתקבלו בהלך הנישואין, כך שניתן יהיה לאזן אותו במסגרת הסדר איזון משאבים.

הרכוש כולל: נכסי נדל"ן, נכסי מיטלטלין כגון מכוניות, ריהוט, תכשיטים, חפצי אמנות וכלל תכולת הבית או הדירה. רכוש של בני הזוג, יכלול גם זכויות כספיות וזכויות סוציאליות כגון: חסכונות בבנק, קופות חיסכון, קופות גמל, קרנות השתלמות, ביטוחי חיים, פיצויי פיטורין ועוד, נכסים עסקיים כגון בעלות על עסק, או בעלות על מניות  או שותפות. יש לדעת, כי גם חובות של אחד מבני הזוג, נחשבים לחובות משותפים, אם החוב נגרם בגלל הוצאות של משק הבית. מיותר לציין, כי במסגרת איזון משאבים, לא יכללו חובות בעלי אופי אישי כגון: חובות שנגרמו בגלל הימורים של אחד מבני הזוג, בגידות, מעשים בלתי חוקיים וכדומה.

מה זה הסכם גירושין למה הוא מומלץ למי שמעוניין להתגרש?

הסכם גירושין וחלוקת רכוש, הוא למעשה חוזה שנערך בין בני זוג, כאשר המטרה היא לסיים את קשר הנישואין. הסכם זה, מסדיר את כוונות הצדדים להתגרש ולהתיר את הנישואין. במסגרת הסכם זה, על בני הזוג, להופיע בפני בית המשפט לענייני משפחה או בביה"ד הרבני, על מנת שיאשרו את הסכמתם להתגרש, לישיבת בירור שמות ולסידור הגט שלמעשה, הליך זה שהוא טכסי, מחייב את מעורבות ביה"ד הרבני. בהסכם הגירושין, ניתן יהיה לחלק את הרכוש בין בני הזוג ולקבוע כיצד הוא יתחלק.

ישנם יתרונות בעריכת הסכם גירושין וחלוקת רכוש כאשר הסכם הגירושין, מביא לסיום הגירושין באופן המהיר ולאחר חתימת ההסכם. מה שנותר הוא לאשר את ההסכם מול ביהמ"ש. אם בני הזוג מחליטים על תביעות משפטיות, הליך זה יהיה מתיש ויימשך על פני תקופה ארוכה וכן, ההוצאות הכספיות תהיינה גדולות. זהו למשעה חיסכון כספי משמעותי וההסכם ייערך בהסכמה מלאה של בני הזוג, כך שאין שום סוג של כפייה על מי מהצדדים על עריכת הסכם הגירושין. מה שיפה בעריכת הסכם גירושין וחלוקת רכוש הוא שהזוג, יכול להתנות על הנושאים שקשורים לגירושין עצמם. למשל ניתן יהיה לקבוע משמורת על קטינים, למשל שהיא תהיה משותפת, שהזכויות הפנסיוניות של מי מהצדדים יהוונו והאפשרויות הן גמישות ורבות, מה שיסייע לבני הזוג לסיים את הנישואין בצורה חברית ולטובת ילדיהם.

למה הסכם גירושין וחלוקת רכוש בבני זוג פרק ב'?

עורכי דין רבים העוסקים בדיני משפחה, מעידים כי הסכם גירושין וחלוקת רכוש לזוגות שנמצאים בפרק ב' בחייהם הוא בעייתי יותר. הסיבה היא, בגלל שמדובר בפרק ב', בני הזוג מגיעים עם יותר ניסיון ומכירים היטב את זכויותיהם. כאשר בני זוג מעוניינים להתגרש כאשר הם נישואים בשנית, יש לדאוג לילדים שנוספו בקשר הנישואין השני, כך שפחות מושקעים משאבים גדולים. יש להתייעץ עם עו"ד, כאשר הלה יורה לכם, באילו סעיפים מומלץ להתפשר ואילו נתונים, יש לשים להם לב יותר, כגון כושר ההשתכרות העתידי מול כושר ההשתכרות הנוכחי.אם בת הזוג צעירה מבן הזוג ב-10 שנים למשל, ובן הזוג כבר יוצא לפנסיה, ההכנסה החודשית תקטן בצורה משמעותית ולכן, ביהמ"ש ייקח זאת בחשבון בעת חלוקת הרכוש.

לצאת בטוחים באמצעות הסכם גירושין וחלוקת רכוש

כשאר בני זוג מחליטים על הסכם גירושין וחלוקת רכוש, כל אחד מהצדדים, יודע עם איזה רכוש הוא יוצא לאחר הגירושין, כמה מזונות הוא ישלם, או האישה, כמה זונות היא תקבל, מה יהיו הסדרי הראייה שכמובן, יהיו מקובלים על שני הצדדים ועוד. כאשר ההליך מתחיל בתביעות משפטיות, אף אחד מהצדים אינו יודע מה תהיה התוצאה הסופית וכן, הילדים חווים סבל מיותר שנשאבים לסכסוך הגירושין שאינו בריא להם לכל הדעות. באמצעות הסכם הגירושין אשר ייערך באמצעות עו"ד לדיני משפחה, ניתן יהיה למנוע מחלוקות ולחסוך התנצחויות בין הצדדים. ההסכם יאושר בערכאה המשפטית שמקובלת על שני הצדדים.מיותר לציין, כי ההסכמה של בני הזוג, חשובה ואפילו מכרעת בהליך הגירושין. כשאר קיימת הסכמה, ניתן יהיה בקלות ובהבנה, לערוך הסכם גירושין וחלוקת רכוש. ניתן יהיה לרכך את המצב ולהגיע למגשר מוסמך ומומלץ, כי הוא יהיה גם עו"ד לדיני משפחה שמתמחה בגירושין וגישור. המגשר, ימצא פתרונות יצירתיים שיתקבלו ע"י שני הצדדים, מה שמהווה יתרון גדול להליך הגישור. למעשה, התכלית של הסכם הגירושין היא לסייע לבני הזוג להתגרש ללא מלחמות, אם במובן הרגשי ואם במובן הכלכלי בבתי המשפט. בגלל המורכבות והניסוח המדויק והמקצועי שמצריך הסכם הגירושין, יש להיעזר רק באנשי מקצוע שהם עורכי דין במקצועם, בעלי וותק וניסיון רב בתחום. על עוה"ד לערוך הסכם גירושין באופן מדויק, שכן כל מילה בהסכם זה היא חשובה, היות ומדובר במסמך בעל תוקף משפטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *