במסגרת חלוקת רכוש בגירושין, ההמלצה של עורכי דין היא להגיע להבנות ובדרך זו, ניתן יהיה לייעל את תהליך הגירושין באופן המיטיב לשני הצדדים. במשך שנות החיים המשותפים, זוג רוכש רכוש שעשוי לכלול נכסים דלא ניידי, קופות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך , תכשיטים יקרים, מוצרי אמנות בעלי ערך ועוד. השאלה היא כיצד ניתן יהיה לבצע גירושין  חלוקת רכוש? יש לפנות אל עו"ד דיני משפחה המתמחה בגירושין, על מנת שתדעו מה הזכויות שלכם. היום זוגות רבים כבר לפני הנישואין או המגורים המשותפים יחד, עורכים הסכם ממון, על מנת להבטיח את הרכוש  שקיבלו במתנה או בירושה במהלך הנישואין ואחריהם.

 ישנם קשיים רבים בחיי כל אחד מאתנו, כאשר אחד הקשים הוא הגירושין. מדובר על מכלול בעיות וסוגיות שיש לפתור שאינם קשורים רק למטרת גירושין חלוקת רכוש, כי אם למשמורת הילדים, הסדרי ראיה, מזונות ועוד. לפי חוק יחסי ממון, הדרך שבה יחולק הרכוש בהליך הגירושין, יתבצע שווה בשווה למעט חריגים כגון הסכמי ממון, ירושות, מתנות, או כספים שהתקבלו כתוצאה מפגיעה נזיקית לדוגמא, פיצויים בגין תאונת דרכים, תאונת עבודה, מחלת  מקצוע וכדומה. חשוב להגיע לעמק השווה בעת פרידה, על מנת לאבד רכוש או כסף לבתי המשפט ולשכ"ט של עורכי הדין של שני הצדדים הנמצאים במחלוקת.

 ביטחון של בני זוג תלוי בגירושין חלוקת רכוש

כפי שכולנו יודעים כי אין לדעת מה יילד יום, כך גם  קל וחומר בנושא של חיים משותפים ופרידה. הסטטיסטיקה מראה כי אחוז הגירושין בכל שנה רק עולה מכל מיני סיבות ולכן, מומלץ כי עוד לפני הכניסה לברית הנישואין, מוטב כי בני הזוג יערכו הסכם גירושין חלוקת רכוש. ההחלטה על המגבלות במהלך הנישואין של הרכוש השייך לבני הזוג, אשר צפוי להיכלל בשיתוף של הנכסים ביניהם. למשל כאשר מעוניינים לדעת, איך לרשום את הנכסים במשך הנישואין או מה קורה, כאשר אחד מבני הזוג מקבל ירושה או מתנה בעת הנישואין.

השיקול הוא כלכלי-ביטחוני שאמור להגן על שני בני הזוג ועל המשפחה בכלל. הביטחון הכלכלי מתייחס גם למצב שבו אחד מבני הזוג נמצא בקריירה והשני, מקדיש את חייו לניהול הבית וגידול הילדים. תמיד מוטב לנהל את חלוקת הרכוש לפני הגירושין בדרכי נועם ובאמצעות מגשר שהוא עו"ד לענייני משפחה וללא מאבקים משפטיים שאין יודעים, מה תהיה ההחלטה בביהמ"ש כי תמיד קיים צד מנצח במשפט. היום כבר אין צורך לחשוש מגירושין, בגין רכוש רב שהצטבר, כי אם באמצעות גירושין חלוקת רכוש, ניתן יהיה לעבור את הליך בקלות ולשמור על יחסים טובים, במיוחד למען הילדים.

 אין סיבה שהאדם שאיתו הקמת משפחה והיית קרוב אליו יהפוך לאויב המושבע שלך

אנשים מתמודדים עם המון קשים במהלך חייהם, כאשר  אחד מהקשיים הבולטים הוא גירושין. זוהי התמודדות לא פשוטה ואפילו עשויה להיות מאוד מורכבת, במיוחד שאהבה עצומה, אשר גרמה להקמת קן משפחתי, הופחת לאיבה של ממש. רבים מהזוגות נשארים המומים, כאשר אדם שהכירו שנים, כמי שהיה אוהב והקרוב ביותר, הפך לאויב. לעומת זאת, על מנת שניתן יהיה להתגרש יש לבצע כמה פעולות שעשויות להישמע מנוכרות כגון גירושין חלוקת רכוש. באמצעות הליך זה, ניתן יהיה לסגור פרק ישן בחיים ולפתוח פרק חדש. רבים מהזוגות שקיבלו רכוש במתנה, שואלים את השאלה המוכרת:" מה יקרה לרכוש בעת גירושין?". זו הסיבה כי יש לפנות אל עו"ד דיני משפחה אשר מתמחה בגירושין, היות והתשובה היא אינה חד משמעית.

אמנם ישנם כמה פרמטרים שביהמ"ש לענייני משפחה בוחן, אך זו הסיבה כי רבים כבר מכירים את המשמעות של עריכת הסכם ממון לפני הנישואין. למשל, אם לאחד מבני הזוג או לשניהם, היה רכוש שהוא צבר לפני הנישואין, פרט זה יילקח בחשבון בעת גירושין חלוקת רכוש. למעשה, חלוקת רכוש בין בני זוג כאשר מעוניינים להתגרש, אינה עומדת בפני עצמה, ללא קביעת הסדר מזונות שהם: מזונות האישה ומזונות הילדים. הסדר הרכוש, חייב להילקח בחשבון, היות והחוק, אינו מאפשר לביהמ"ש לקחת בחשבון את כל האלמנטים שמשפיעים על פסיקת המזונות. למשל, כאשר אחד מבן הזוג מפרנס את המשפחה, בעוד בן הזוג השני עסוק בלימודים שאינם מאפשרים לו לכלכל את המשפחה או להשתתף בהוצאות של כלכלת הבית השוטפת, כך שבדיוק במצב זה, בעת פקיעת הנישואין, יש להתחשב בהסדר המזונות בין בני הזוג.

מה קורה אם לבני הזוג שמעוניינים להתגרש יש הסכם ממון ?

אם בני הזוג, כבר לפני הנישואין, או לאחריהם כבר חתמו על הסכם ממון, הוא יקבל תוקף רשמי וביהמ"ש יתייחס להסכם זה ולא אל לשון החוק הכללית, בהתאם לכך, סעיפי הסכם הממון, הם אלה למעשה, אשר יקבעו כיצד יחולק הרכוש בין בני הזוג לאחר הגירושין. החוק בעצם ברור, בעת גירושין חלוקת רכוש, למשל נכסים שלא הגיעו באמצעות מאמץ זוגי משותף, אינם נכללים בחלוקה השוויונית, היות ואלה היו קיימים לפני הנישואין, כמו כן, לחגבי מתנה שניתנה לאחד מבני הזוג או עיזבון שניתן בירושה, אלא אם כן, קיימת הוכחה כי כוונת הצדדים הייתה כן לשתף את בן הזוג השני, גם אם נכסים אלה, לא הגיעו באמצעות מאמץ משותף ולכן, נכסים אלה, כן יחולקו שווה בשווה.

האם מי שאשם בפירוק קשר הנישואין יכול לגרום לאלמנט מכריע בחלוקת הרכוש?

רבים אינם יודעים, אך האשמה של אחד מבני הזוג בפירוק קשר הנישואין, יכול להיות גורם מכריע בהסדר של גירושין חלוקת רכוש, מה שיכול להפוך לאמצעי סחיטה בין בני הזוג, כאשר זה מגיע לחלוקת רכוש בזמן הליך הגירושין. המגמה שגוברת היום, היא רעיון האשמה ועיקרון "שבר בנישואין". ההוכחות של מי שאשם בכישלון הנישואין מחריפה בצורה משמעותית את היחסים בין בני הזוג. כל אלה, גורמים להחרפת הרגשות הקיצוניים בקרב בני זוג, כך שאין הן תורמות למשא ומתן תקין. רבים מהמגשרים  בתחום הגירושין, מעידים, כי עיסוק באשמה הוא נבירה בעבר ולבטח, אינו  תורם לסיום יפה של הנישואין, מה שמונע מבני הזוג, לעסוק בשיקום חייהם ושל ילדיהם.

מהם נכסים שליליים וכיצד הם כלולים בחלוקת רכוש בגירושין?

רבים אינם מכירים את המושג " נכסים שליליים", אך מדובר על חובות שנבעו מקיום התא המשפחתי, כך שבמקרים מסוימים, חלה עליהם חזקת השיתוף. משל לפי סעיף (2) 1 לחוק ביהמ"ש לענייני משפחה התשנ"ה-1995, קובע את סמכותו העניינית של ביהמ"ש לענייני משפחה, אשר מתקיימת בשני תנאים: האחד מדובר על "בן משפחה", התנאי השני, עילה של "סכסוך בתוך המשפחה". לרוב, הבקשה לשיתוף בחובות או של עיקול מיטלטלין, אשר נעשה ע"י נושים של בן הזוג, או באמצעות הוצל"פ. במקרים אלה, אין מדובר על עילת סכסוך במשפחה, כי אם על המחלוקת עם צד ג'. לפיכך, ביהמ"ש שמוסמך לדון במחלוקת זו, לא יהיה במקרה זה ביהמ"ש לענייני משפחה, כי אם בימ"ש אזרחי רגיל כאשר הכוונה היא אל בית משפט קמא (השלום) או ביהמ"ש המחוזי לפי מהות השווי והסעד.

מהו מועד הקרע וכיצד זה מתקשר לחלוקת רכוש בגירושין?

 יש לדעת מושגים חשובים, אשר קשורים אל גירושין חלוקת רכוש, כמו למשל "מועד הקרע" מדובר על נכסים שצבר אחד מבני הזוג, לאחר שנפרדו. הרכוש יישאר ברשות בן הזוג בלבד. זו הסיבה, כי קיימת חשיבות רבה לקביעת מועד הפרידה בין הזוג. יש לציין, כי יחד עם זאת, יכול להיות מצב שבו נכסים עתידיים יחולקו גם שווה בשווה – למשל תגמולים על בסיס קניין רוחני שנוצר בזמן שבני הזוג ניהלו חיים משותפים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *