זוגות רבים שנישאים, מגיעים לקשר זה כאשר יש ברשותם דירת מגורים. במקרה זה, קיימת חשיבות של הסכם ממון על דירה, כך שייקבע כי חלילה במידה והזוג יתגרש בעתיד, הדירה תישאר בבעלות בן הזוג שלו שייכת הדירה. הסיבה היא כי נכסים שנרכשו לפני הנישואין, אינם ניתנים לחלוקה, אותו דין, חל גם על מתנה או ירושה של נכס של אחד מבני הזוג בזמן הנישואין. על פניו, אמנם הנכס יישאר בחזקת מי שרכש את הדירה או שירש אותה, אך השאלה היא, מה קורה כאשר בני הזוג התגוררו באותה הדירה במשך כל שנות נישואיהם? ומה היחס לפי סעיף 5(א) לחוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג 1973. לבין זכויות בני הזוג במהלך שנות הנישואין?

זו הסיבה, מדוע מומלץ מאוד לערוך הסכם ממון על דירה, כך שתבטיחו לעצמכם, במקרה של פרידה או גירושין לשמור על הרכוש שצברתם לפני הנישואין. הסטטיסטיקה מראה, כי גיל הנישואין בעידן של היום, גבוה יותר מתקופות הקודמות, כך שישנם אנשים שכבר צברו רכוש והגיעו עימו  לקשר הנישואין. במידה ולא נערך הסכם ממון בין בני הזוג, הצד השני, עשוי לדרוש זכויות בנכס. יש להגיע אל עו"ד לדיני משפחה אשר ינסח הסכם ממון שיתייחס במיוחד לדירה שבעלותו של אחד מהצדדים. יש להיזהר ולא להשתמש בדירה כמגורים המשותפים של הזוג, כל עוד לא נעשה הסכם ממון שמבטיח את זכויותיו של בן הזוג שהוא בעל הנכס.

מה זה איזון משאבים ואיך הוא קשור לחוק יחסי ממון בין בני זוג?

הסדר איזון משאבים הוא חלק מחוק יחסי ממון. זהו הכלל כאמור ברכוש המשותף. למשל בני זוג שנישאו לאחר 1.1.1974, ומעוניינים להתגרש, חלוקת הרכוש ביניהם תתבצע כאמור על פי הסדר איזון משאבים, כאשר החלוקה של הרכוש, תתבצע שווה בשווה בין בני הזוג. מכאן מגיעה הלכת השיתוף. חשוב לדעת, כי כאשר אחד מבני הזוג משקיע יותר מבן הזוג השני, תמיד מומלץ להבטיח את החלק היחסי שהוא השקיע והדרך הנכונה לעשות זאת, היא באמצעות הסכם ממון על דירה. יש לציין, כי כאשר שני הצדדים מסכימים וחותמים על הסכם ממון, לא יהיה כל קושי להחתים את ההסכם בביהמ"ש על מנת שיקבל תוקף של פס"ד.

מיותר לציין, כי הסכם ממון, חייב לקיים כמה דרישות חוקיות, שאם לא ייערך באופן החוקי והנכון, ביהמ"ש  לא יכיר בהסכם זה. למעשה, הסכם ממון, מתייחס לא רק לרכוש מקרקעין כגון דירה או כל נכס נדלני אחר, כי אם לשאר הזכויות כמו למשל כספים, חסכונות, פנסיה, קרנות השתלמות ועוד.יש לשים לב, כי נכס אישי של אחד מהצדדים, אשר לא היה במסגרת איזון המשאבים, עשוי להיחשב לרכוש משותף, במידה והוכחה בו כוונת שיתוף. מדובר על משמעות כלכלית מכריעה ואפילו מרחיקת לכת לשני הצדדים, ובפרט כאשר מדובר על נכס שהוא בעל ערך כלכלי גבוה כגון דירה, בית וכדומה.

חסרון של הסכם ממון?

כאשר זוג מחליט על עריכת הסכם ממון על דירה, קיים החשש כי אחד מבני הזוג יחוש מקופח. חשש זה, עשוי לגרום לצד השני לסרב לחתום על הסכם הממון, מה שיגרום לקרע בין בני הזוג. זו הסיבה, שתמיד מומלץ להסתייע בשירותיו של עו"ד לדיני משפחה שישב עם בני הזוג ויציע  להם להגן על הזכויות בנכס של מי שהוא בעל הדירה שרכש או קיבל לפני הנישואין או החיים המשותפים (במידה ומדובר על ידועים בציבור), אך מצד שני לא לגרום לכך שהצד השני יישאר ללא קורת גג במקרה של פרידה חו"ח.

ישנם סעיפים חשובים שיש להסדיר בכל הקשור אל הסכם ממון על דירה כגון: במידה ומדובר על בן זוג שאין לו זכויות קניין על הדירה שבבעלות הצד השני, אם במידה והצד השני שיפץ את הדירה מכספו, סייע בהשכרת הדירה וכדומה. יש לשים לב, כי בן הזוג שהוא אינו בעל הדירה, לא ישלם משכנתא על הנכס, במידה והיא קיימת וכן, החזרי המשכנתא, מומלץ כי לא ישולמו מחשבונם המשותף של בני הזוג. אם בת או בן הזוג שילמו החזרי משכנתא, יש לציין בסעיף, כי יוחזר לו או לה, את הסכום ששולם באמצעותו/ה. במידה ובני הזוג, מתכננים לגור בדירה השייכת לאחד מהם, יש להזכיר בסעיף של הסכם ממון על דירה שלא יוענקו זכויות כלשהן לבן הזוג שאינו בעל הדירה ומעמדו יהיה מעמד של "בר רשות". כמו כן, יש לקבוע  בהסכם הממון, כי על בן  הזוג השני שאינו בעל הדירה,  ישתתף בהוצאות החזקת הדירה, כאשר הכוונה היא לתשלום החשבונות השוטפים כגון: מים, חשמל ארנונה וכדומה וכן, השתתפו בתיקונים. במידה והצד שהוא בעל הדירה יהיה מעוניין כי הצד השני ישלם שכ"ד יש לציין זאת ואם לא, חשוב גם את הפרט הזה לציין בהסכם הממון. במידה של חו"ח פרידה מבן או בת הזוג, במידה והוא או היא, מסרבים לפנות את הדירה, יש להטיל על הצד השני שמסרב לצאת ממנה, פיצוי יומי.

מה קורה בפינוי דירה של אחד הצדדים כאשר ישנם ילדים קטינים?

זו גם שאלה חשובה שיש להסדיר באמצעות הסכם ממון על דירה. האם בת הזוג תשאיר את ילדיה ותפנה את הדירה? לכן, יש להסדיר את המצב באמצעות הסכם הממון, כך שבת הזוג, תוכל לעבור לדירה אחרת עם הילדים באופן זמני, עד להכרעת המשמורת על הילדים הקטינים, מזונות שיש לשלם להם וכיו"ב. אם נסכם זאת כך, דירה בבעלות אישית של אחד מבני הזוג, עשוי להיחשב כרכוש משותף, במידה והוכחה בו כוונת שיתוף, גם אם על פי החוק, הדירה לא נכללת לפי הסדר איזון המשאבים. על מנת לא להפסיד נכס כגון דירה שהיא בעל ערך כספי רב, לכן, יש לפנות לעו"ד המתמחה בעריכת הסכמי ממון וכן, הוא מתמחה שנים בדיני משפחה ובנושא הגירושין בפרט.

עוה"ד יציין את ההסדרה המפורשת של הדירה, כאשר במידה ובני הזוג ייפרדו, הדירה תישאר בבעלות בן הזוג שרכש אותה לפני הנישואין, או לחלופין, קבל אותה במתנה או בירושה. למעשה, מיסוד היחסים בין בני הזוג באמצעות ברית הנישואין, לא יקנה לצד השני שהוא לא בעל חזקה בדירה, להקנות זכויות בדירה בחלוף השנים.

איך מאשרים הסכם ממון?

במידה והסכם ממון שנחתם לאחר שבני הזוג נישאו זה לזו, כך שאם בני הזוג חפצים לתת תוקף להסכם זה, יש לאשר את הסכם ממון על דירה בפני ערכאה משפטית בביהמ"ש לענייני משפחה, או בביה"ד הרבני מכוח סעיף 2 לחוק יחסי ממון 1973- התשל"ג. אם מדובר על הסכם ממון לפני הנישואין,  ניתן יהיה לאשר את הסכם הממון אצל נוטריון או רשם הנישואין. יש לציין, כי קיים חריג שאם מדובר על בני זוג הנחשבים כידועים בציבור, או זוגות חד מיניים, לא חלה חובה לאשר את הסכם הממון ודי בכך שהצדדים יחתמו על הסכם זה, אך בכל זאת עורכי הדין ממליצים  כן לאשר את ההסכם מכוח הדינים הכלליים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *